Följande allmänna villkor gäller hos Frövi Skor AB (556443-2465).

Köp

Köp av Produkter sker genom webbutiken eller i butik alternativt via telefon genom att avtal om köp upprättas mellan Kunden och Frövi Skor AB. Avtal om köp i webbutiken upprättas genom slutförd betalning och bekräftelse på beställningen. Köpeavtal ingås ej med minderåriga (under 18 år) utan målsmans godkännande.

Produkter

Samtliga produktbilder förevisade i webbutiken kan inte garanterat återge Produktens exakta utseende eller beskaffenhet. Vid eventuella felaktigheter i lagersaldo eller andra felskrivningar i webbutiken förbehålls Frövi Skor rätten att, korrigera detta i efterhand.  Således är Frövi Skor ej skyldiga att tillhandahålla en Produkt som utgått ur sortimentet eller, med iakttagande av rimliga ansträngningar, av annan anledning ej finns att tillgå. Kunden har i det fallet rätten att få tillbaka sina pengar avseende köpet.

Retur, ångerrätt, reklamation

Observera att vi inte täcker några returkostnader, du som kund är ansvarig för alla kostnader vid en eventuell retur.

Du har alltid ångerrätt på skorna du köper via vår hemsida i 14 dagar från och med det datum du hämtar ut dem.

Skorna måste returneras i originalskick, oanvänd, helt märkt och med originalförpackningen. Vi accepterar inte att skorna har använts. När du returnerar din beställning var noga med att inkludera betalningsunderlag. Du som kund är själv ansvarig för de returnerade skornas skick vid ankomst till oss.

Returadressen är:
Frövi Skor AB
Stora Nygatan 41
111 27 Stockholm

Återbetalningen sker 1-5 arbetsdagar från den dag vi mottagit skorna.

Alla skor granskas innan de skickas till dig. Skulle de mot förmodan vara trasiga eller på annat sätt vara defekta när du får dem kan du reklamera skorna. Skulle detta ske vänder du dig enklast till oss via E-mail alternativt telefon. Vid en eventuell reklamation ska det uppges en returorsak som ska godkännas av oss, returkostnaderna står vi för i detta fall. Tre års reklamationsrätt.

Återbetalning vid faktura- eller delbetalningsköp

Du som har betalt din faktura eller delbetalning men ändå ångrat ditt köp har ett tillgodohavande hos Walley. Walley återbetalar den summa du har betalat efter att vi har fått uppgift om godkänd retur från handlaren. Återbetalningen sker till ditt konto varför du behöver meddela oss dina kontouppgifter tillsammans med fakturauppgifterna.

Leverans.

Skor som är köpta via vår webbutik skickas med DHL till ditt närmsta utlämningsställe där du sedan hämtar ut skorna. Normalt sker leveransen 1-4 arbetsdagar efter beställningen.

Fraktkostnader inom Sverige

Fraktkostnaden är 75:- per par, gäller vid köp från vår webbutik.
Exempel: 1 par 75:- | 2 par 150:- | 3 par 225:- | 4 par 300:-

Beställer du skor direkt ifrån någon utav våra fysiska butiker är fraktkostnaden för 1-2 par 175:- och för 3-4 par 350:-.

Fraktkostnader till *Danmark, **Norge, ***Finland

Fraktkostnaden är 200 SEK per par.

* Vi skickar ej till Grönland eller Färöarna
** Vi skickar ej till Svalbard
*** Vi skickar ej till Åland

Transportskador

Eventuella transportskador måste anmälas av Kunden till transportören och Frövi Skor snarast efter att Produkten mottagits.

Priser och betalning

Priset för de Produkter som köps är de som gäller i samband med att köpet genomförs. Skulle priset ändras till dagen för leverans gäller det priset för den tidpunkt då köpet gjordes.

Betalsätt väljs i samband med köp, vid beställningar direkt genom vår fysiska butik sker betalning mot postförskott. Kortbetalning accepteras av Visa, MasterCard och Maestro. Debitering av ditt betalkort sker direkt. Du kan även betala med Swish och faktura i vår e-butik.

Samtliga priser anges i SEK och är inklusive mervärdesskatt om inget annat anges.

Faktura & delbetalning

I samarbete med Walley erbjuder vi faktura och delbetalning. Tjänsten är baserad på en engångskredit som möjliggör en enkel och säker betalning av dina köp genom faktura eller delbetalning. Mer information och fullständiga villkor om Walleys betalsätt hittar du på https://cdn.walleypay.com/terms/Terms_SE.pdf.

Fakturan har en förfallotid om 14 dagar. Efter genomfört köp skickas fakturan till din angivna e-postadress. Du kan i efterhand välja att betala hela beloppet med en gång eller ansöka om att dela upp betalningen i mindre delar genom att logga in på https://commerce.collector.se/Portal.

För att kunna använda tjänsten måste du vid köptillfället vara bosatt i Sverige och vara minst 18 år gammal. Betalsättet är endast tillgängligt för privatpersoner och som kreditgivare kontrollerar Walley att du har skött dina ekonomiska åtaganden och har en god betalhistorik.

En kreditprövning görs i samband med köptillfället vilket innebär att en kreditupplysning inhämtas. Kreditupplysningar som tas av Walley påverkar inte din kreditvärdighet och kan inte ses av andra som begär kreditupplysning om dig, t ex banker. Vid försenad eller utebliven betalning debiteras en förseningsavgift samt dröjsmålsränta.

För att se fullständiga villkor för Wally faktura- och delbetalningstjänst se länkarna nedan:

– Walleys allmänna kreditvillkor för faktura och delbetalning (https://cdn.walleypay.com/terms/Terms_SE.pdf)

– Standardiserad Europeisk konsumentkreditinformation

Frågor kopplade till din faktura eller delbetalning

Walleys kundtjänst hjälper dig gärna i alla frågor som rör din faktura eller delbetalning. Kontakta Walley via e-post hello@walley.se eller via telefon på +46 010 161 01 00 måndag – fredag kl. 08:00-18:00, lör 10:00-16:00, sön 10:00-16:00.

Se också vanligt förekommande frågor och svar på https://www.walley.se/kundservice/.

Personuppgifter

När du handlar anger du personuppgifter så som namn, adress, mailadress, mobilnummer samt i vissa fall även personnummer. Dessa uppgifter behövs för att kunna hantera betalning och leverera varorna.

Hur samlas informationen in?

Informationen samlas in genom beställningar, avtal, kontaktformulär eller köp i webbutik hos oss.

Hur kommer ni använda min information?

Vi behöver veta en del om dig för att kunna tillhandahålla och fullfölja våra tjänster samt förse dig med informationsutskick och betalningsinformation i linje med denna övergripande policy. Vi kommer inte samla in mer information än vi behöver för att tillhandahålla och informera om våra tjänster till dig.

Hur länge kommer ni ha min information?

Vi har redovisningskrav i form av Bokföringslagen som gör att vi behöver behålla en del av din information i upp till 8 år, därefter så kommer den raderas om du inte längre är kund hos oss. Information som vi använder för nyhetsbrevsutskick eller marknadsföring kommer behållas fram tills den tidpunkt du själv väljer att avprenumerera från den.

Med vilka delar ni min information med?

Dina personuppgifter kan komma att hanteras av personal i Sverige, ingen tredje part har tillgång till dina personuppgifter så länge inte lagen eller tjänsten kräver att vi delar den.

Vi kan även komma att dela din information med våra interna och externa IT-leverantörer. Eventuella andra leverantörer som vi anlitar kan också komma att få tillgång till samtliga personuppgifter som vi behandlar om dig, dock endast i den utsträckning det är nödvändigt i syfte att fullgöra sina åtaganden i relation till Frövi Skor.

Vi har rutiner på plats för att säkerställa att dina personuppgifter hanteras tryggt och säkert i enlighet med gällande lagstiftning.

Vart har ni min information?

Din information lagras i datacenter inom den Europeiska Unionen företrädesvis i Sverige. Av tekniska skäl så kan våra underleverantörer behöva flytta information till andra länder utanför EU. Om detta sker så används lämpliga skyddsåtgärder och standardiserade dataskyddsbestämmelser som godkänts av EU-kommissionen.

Vad är mina rättigheter?

Rätt till information: Du kan begära att få en kopia på de personuppgifter vi har om dig.
Rätt till rättelse: Vi vill säkerställa att din information är uppdaterad och korrekt. Du kan begära att få din information rättad eller borttagen om du anser att den är inkorrekt.
Rätt till radering: Du kan begära att vi ska radera dina personuppgifter. Frövi Skor raderar dina personuppgifter på din begäran, under förutsättning att Frövi Skor inte har en skyldighet att spara personuppgifterna i enlighet med gällande lagar och regler för dataskydd.
Dataportabilitet: Du kan be oss att flytta dina personuppgifter från vår IT miljö till någon annan, antingen ett annat företag eller till dig. Detta gäller inte uppgifter som lagen kräver att vi behåller
Ta tillbaka samtycke: Du kan ta tillbaka ditt samtycke till att dela din information eller att ta emot marknadsföring / utskick när som helst. Antingen genom att avprenumerera från meddelandet eller kontakta oss via e-post.
Klagomål: Du kan kan lämna ett klagomål till datainspektionen om du anser att vi behandlar dina personuppgifter i strid med dataskyddsförordningen.

Hur kan jag använda mina rättigheter?

Om du vill använda någon av dina rättigheter så kontaktar du oss via e-post som finns längst ned i denna policy. Om du vill lämna ett klagomål till datainspektionen så behöver du kontakta dem.

Tvist

Vid eventuell tvist följs Allmänna Reklamationsnämndens rekommendationer.

Uppdateringar till denna policy

Vi kan komma att uppdatera denna policy och kommer då publicera dem på vår hemsida www.froviskor.se. Denna policy uppdaterades senast den 28 april 2023.

Hur du kan kontakta oss

Om du har några frågor angående denna policy eller hur vi använder din information, eller dina rättigheter så kan du kontakta oss på följande adress:

Frövi Skor AB
Epost: butiken@froviskor.se
Orgnr: 556443-2465
Postadress: Stora Nygatan 41, 111 27 STOCKHOLM